© Copyright 2020 | Mentalfocus Kft. | Minden jog fenntartva!
Az önbizalom a gyermekek és fiatalok útlevele egy életen át tartó mentális egészséghez, kibontakozáshoz és boldogsághoz: Hogyan segítsünk nekik megszerezni?
meg kell szereznünk, fel kell építenünk azt. A gyerekek születésüktől fogva szédítő sebességgel sajátítanak el új készségeket és eközben azt is megtanulják, mire képesek és mire nem, mire van ráhatásuk és mire nem. Egyes dolgokat gyorsabban sajátítanak el, mások nagyobb kihívást jelentenek a számukra. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogyan élik meg ezt a tanulási folyamatot:
Az önbizalom készségét egész életünk során fejleszthetjük, azonban csak a gyermekkorban megszerzett önbizalom az, ami megalapozza azokat a tapasztalásokat, sikerélményeket, amikre a gyermek későbbi személyisége, egészséges önképe épül majd. Hogyan segítsünk nekik?
Egy felmérés szerint a 9–14 éves magyar gyerekek negatív módon gondolkodnak önmagukról, kevésbé kiegyensúlyozottak, megfontoltak és határozottak, és sokkal inkább a gyengeségeik mentén értékelik magukat, semmint az erősségeik tükrében. A 14– 18 évesek alacsony önértékeléssel és konfliktusos kapcsolódással rendelkeznek; az pedig, hogy az önismeretük milyen szinten áll, összefüggött a család szocio-ökonómiai státuszával.
Kutatások bizonyították azt is, hogy az iskolába lépést követően az évek előrehaladtával folyamatosan csökken az iskolához való pozitív viszonyulás mértéke, miközben növekszik a szorongás és a félelem érzése a gyerekekben. Ez a hatás serdülőkorra felerősödik és negatívan befolyásolja az iskolai jóllétet. Felsősöknél és a középiskolásoknál az érzelmek negatív színezetet kapnak: kiábrándultak, csalódottak, szomorúak és fáradtak.”
Akik hatékonyan kezelik a stresszt, jobbak a társas kapcsolataik, szimpatikusabbnak tartják őket, jobb játszótársak, és az előforduló konfliktusokat is jobban oldják meg a társaiknál. Akik alacsonyabb szinten szabályozzák az érzelmeiket, náluk nagyobb valószínűséggel van jelen valamilyen problémás viselkedés (pl. zaklatás, agresszivitás stb.)
A 6-12 éves kor meghatározó a gyermek fejlődésében és önértékelésének kialakításában, ezért itt is különösen fontos az önbizalom fejlesztésének is hangsúlyt adnunk.
Az önbizalom erősítése kamaszkorban különösen fontos, mivel ez az időszak a gyermek identitáskeresésének kritikus szakasza.
Az önbizalom tanulható! Van rá mód, hogy segítsünk azoknak a gyerekeknek, akik nem bíznak magukban, akiknek nincs reális képük a képességeikről és azoknak is, akik bár egyes területeken magabiztosabbak, más helyzetekben nehezebben kezelik a kudarcokat vagy úgy állnak hozzá, hogy „nekem ez úgyse sikerülhet”.
A Boldogságóra szakemberei a program során eltelt 10 évben sokat gondolkodtak azon, hogyan támogathatnák a gyermekek önbizalmának növelését. Sok-sok ezer megtartott boldogságóra foglalkozás tapasztalata, a legújabb kutatási eredmények és 1 év intenzív kutatómunka vezett el oda, hogy megtalálják azokat a gyakorlatokat, technikákat, amelyek a legalkalmasabbak erre a célra. Így született meg a:
A Boldogságóra Önbizalom Program egyedülálló eszköztár szülőknek és pedagógusoknak, akik elkötelezettek a gyermekek és fiatalok boldogságának és önfejlesztésének támogatása mellett.
Tudományalapú, gyakorlatorientált önbizalomerősítő és személyiségfejlesztő módszerek és eszközök tárháza a gyerek és fiatalok egészséges önbecsüléséhez, magabiztosságuk és lelki ellenállóképességük fejlesztéséhez és a változásokkal, kihívásokkal való sikeres megküzdéshez.
A vizualizációk és a meditációk Tenki Réka és Szabó Kimmel Tamás hangjával hallgathatóak meg.
Az Önbizalom Program a boldogságórákhoz hasonlóan a pozitív pszichológia kutatási eredményeire és módszertanára épül. A könyv fejezeteiben 10 témát veszünk sorra, amelyek mindegyike az önbizalom témájához kapcsolódik. A hatásosabb alkalmazás érdekében korosztályonként eltérő gyakorlatokat dolgoztunk ki minden területhez, így a módszerek 3 évestől 18 éves korig jól alkalmazhatóak.
Először ismertetjük azokat az elméleti szempontokat, amelyekről érdemes tudni az adott téma kapcsán.
Ezt követik a feladatok és gyakorlatok, melyeket szabadon elvégezhettek a gyermekekkel vagy fiatalokkal. Ezek között mindig szerepelnek csoportos, páros és egyéni feladatok egyaránt – melyek közül a célnak megfelelően válogathatsz. Pedagógusként rád bízzuk, mikor melyik munkaformát tartod a leginkább célravezetőnek. Szülőként pedig válaszd a páros gyakorlatokat és végezzétek el együtt gyermekeddel vagy válaszd az egyéni, otthon önállóan is teljesíthető feladatokat.
A csoportos feladatokat is érdemes átolvasnod, mert biztosan találsz közöttük olyat, amelyet a családotokhoz tudtok igazítani. Fontos, hogy legyél elérhető a gyermeked számára, amikor segítségre, megbeszélésre van szüksége a témával kapcsolatban!
Az Ötlettárban sokkal több feladatot, gyakorlatot találsz, mint amit egy foglalkozáson lehetőség van kipróbálni, elsajátítani. Így óvodai vagy iskolai keretek között lehetőség van arra, hogy ugyanazzal a csoporttal akár több éven keresztül több foglalkozást is felépítsetek és újabb gyakorlatokon keresztül mélyítsétek el az adott témát.
Az eszköztárunk sokrétű, ezáltal az egyéni és a csoportos tanulást változatosan támogatja. A foglalkozások alapja a bátorító és megerősítő nevelői attitűd. A feladatok között helyet kapnak dramatikus játékok, ismeretterjesztés, feszültségoldó gyakorlatok, élményalapú tanulás és az alkotótevékenység valamilyen formája. Célunk, hogy az önbizalommal kapcsolatos ismereteket könnyedén, kreatív feladatokon és gyakorlatokon keresztül ismertessük meg a gyermekekkel. A Boldogságóra Önbizalom Program nemcsak a gyermekek fejlődésére és gondolkodásmódjára van pozitív hatással, hanem az egész osztályt vagy a családot is képesek összetartóbb közösséggé kovácsolni. A gyakorlatok megerősítik a társas kötelékeket, illetve jó hatással vannak a felnőtt-gyermek kapcsolatokra, például a pedagógussal, szülővel. Mindez azt a célt szolgálja, hogy az önbizalom erősödjön minden érintett fél esetében, ezáltal a lehető legjobbat tudjátok kihozni az életből.
A programban a gyerekeket és a fiatalokat játékos formában az Önbizalom-hegy megmászására hívjuk el. Az út során különféle kalandokkal találkoznak, és az út végére megtanulhatják:
Bella 2014/2015-ös tanévben indította el a Boldogságóra Programot, amelyhez eddig több mint 1500 intézmény csatlakozott, aminek köszönhetően ma már több mint 100.000 gyermek és fiatal vehet részt Boldogságóra foglalkozásokon, amit a résztvevők sokszor csak „érzelemórának” hívnak. Bella küldetése, hogy munkásságával hozzájáruljon az emberek életének pozitív változásához a pozitív pszichológia eszközeivel. Legismertebb kiadványai a Boldogságóra könyvsorozatok, a Pozitivity fejlesztő játékok és a személyiségépítő dalai, amiben a zene és a pozitív pszichológia ereje találkozik. Legismertebb programjai: a Boldogságóra Program és az Erősségközpontú Oktatási Program.
Bella erősségei: a kreativitás, a kíváncsiság, a tanulás szeretete, a hála, a megbocsátás és a szeretet.
Lilla a Boldogságóra fejlesztői csapatának a tagja a kezdetek óta. Két csodálatos gyermek édesanyja, az élmény- és játékpedagógia elkötelezett híve és aktív gyakorlója. Tréningjein nagyon sok pedagógus általa ismerhette meg a népszerű Boldogságóra Programot. A szakmájában és a nevelésben szerzett tapasztalatainak köszönhetően szenvedélye a gyermekek játékos fejlesztése. Küldetése, hogy minél több olyan élményközpontú program, játék és kiadvány születhessen a Boldogságóra innovációs műhelyében, amelyek hozzájárulnak a pedagógusok, a gyermekek és a családok önismeretéhez és mentális jóllétéhez.
Lilla legismertebb társfejlesztő munkái: Erősségközpontú Oktatási Program, Pozitív Nevelési Program, Pozitivity fejlesztő játékok és kiadványok, Boldogságóra Önbizalom Program könyvsorozatok.
Lilla erősségei: a kreativitás, a kíváncsiság, a perspektivikus látásmód, az őszinteség és a szeretet.
Babos Barbara pszichológus és mindfulness tanár, aki mindfulness gyakorlatok kidolgozásában segédkezett
Jozifek Zsófia az óvodás és alsó tagozatos gyerekeknek szóló mesék szerzője
Póka Tünde pszichológus, egyetemi tanár: az önegyüttürzésről szóló fejezet társírója
Oláh Adrienn pszichológus, a 12-18 éves korosztály csapatépítő feladatainak társszerkesztője
éves a Boldogságóra
intézmény
csatlakozott 2023/24-es évadban a programhoz
gyermek és fiatal vesz részt Boldogságóra foglalkozásokon
Tudományosan bizonyított a pozitív hatása az ELTE Pozitív Pszichológia Labor által
Pszichológusok és pedagógusok által fejlesztve!
A kézikönyv mellé megrendelhető az óvodás korosztály számára készített fejlesztő füzetet is. A játékos feladatok nemcsak segítenek könnyebben feldolgozni és elmélyíteni a különböző témákat, de kitűnő minőségi időtöltést és szórakozást jelentenek. A fejlesztő füzet örök emlék marad számukra, amit később is bármikor elővehetnek és nehéz időszakokban könnyebben emlékezhetnek a tanult módszerekre,
A kézikönyv mellé megrendelhető a kisiskolás korosztály számára készített munkafüzetet is, amelyben a gyerekek egy hegymászó segítségével, számos kalandot átélve juthatnak fel az Önbizalom-hegy tetejére.
A játékos feladatok nemcsak segítenek könnyebben feldolgozni és elmélyíteni a különböző témákat, de kitűnő minőségi időtöltést és szórakozást jelentenek. A munkafüzet örök emlék marad számukra, amit később is bármikor elővehetnek és nehéz időszakokban könnyebben emlékezhetnek a tanult módszerekre.
A kézikönyv mellé megrendelhető a kifejezetten az ifjú felnőtt korosztály számára készített munkafüzetet is. A játékos feladatok nemcsak segítenek könnyebben feldolgozni és elmélyíteni a különböző témákat, de kitűnő minőségi időtöltést és szórakozást jelentenek. A munkafüzet örök emlék marad számukra, amit később is bármikor elővehetnek és nehéz időszakokban könnyebben emlékezhetnek a tanult módszerekre.