Pillanatkapitány könyv
Pillanatkapitány kalandjain keresztül a gyerekek:
- megtanulják az érzelemszabályozás alapjait
- elsajátítják annak technikáját, hogyan irányítsák a figyelmüket;
- megtanulnak különböző önmegnyugtató technikákat, hogy könnyebben kezeljék a stresszt;
- megtanulják, hogyan ne ragadjanak bele a negatív gondolatok csapdájába;
- megtanulják lecsendesíteni a belső kritikus hangjukat;
- megtanulják hogyan legyenek nyitottabbak és elfogadóbbak önmagukkal és másokkal.
A Pillanatkapitány program interaktív meséken, játékos gyakorlatokon és beszélgetéseken keresztül vezeti be a gyerekeket a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét világába.
A program célja, hogy a gyermekek megtanulják hogyan viszonyuljanak az érzésekhez, gondolatokhoz és hogyan hozhatják vissza a figyelmüket oda, amit éppen csinálnak.
- 228 oldalnyi hasznos tartalom a kézikönyvben
- 85 játékos érzelemszabályozás- és figyelemkontroll-gyakorlat
- 9 interaktív mindfulness mese
- 10 hetes foglalkozásterv
- 36 meseillusztráció
- óvodai, iskolai és otthoni körben is használható gyakorlatok
- 10 témakör elméleti háttere
- tippek és ötletek a foglalkozásokhoz
- számos látványos, színes kép és illusztráció
Szívmanó – Érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajáték
A magas érzelmi intelligenciájú gyerekek hatékonyabbak a konfliktusok kezelésében, mentálisan egészségesebbek, boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, ezen kívül jobban teljesítenek az iskolában és az élet más területein is. A Szívmanó érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajáték kiváló eszköz arra, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan fejezzék ki és hogyan kezeljék érzelmeiket, miközben mások érzéseit is tiszteletben tartják. A kártyajáték használata segít a gyerekeknek, hogy megnyugodjanak nehéz érzelmi helyzetekben, mint például szomorúság vagy düh esetén, és játékos módon tanulhatnak meg egészséges megküzdési stratégiákat. Ezáltal jobban boldogulnak kihívásokkal teli körülmények között, fejlődnek társas kapcsolataik, és mélyebb barátságokat alakíthatnak ki. Fedezzétek fel együtt a Szívmanó kártyajáték segítségével az érzelemszabályozás varázslatos világát!
55 kérdés, hogy a gyerekek szívesen beszéljenek magukról
A gyerekekkel szinte egy másik nyelven kell beszélgetni, ami sokunknak nem is olyan egyszerű dolog. Neked is nehézséget okoz, hogy a baráti körben, családban lévő kicsikkel beszélgess? Ezek a beszélgetésindító kérdések gyerekfejjel gondolkodva, gyereknyelven készültek, hogy könnyebben szót értsetek.
A kedves és ötletes kérdések segítségével te is könnyedén érdeklődhetsz a gyerekek felől a saját nyelvükön a baráti társaságban, családi összejöveteleken, munkahelyi eseményeken. De használhatod őket otthon a saját gyermekeid körében is, ha egy nyitott, őszinte, jókedvű beszélgetésre vágysz velük.
55 kapcsolatépítő kérdés családoknak
Az 55 beszélgetésindító kérdés családoknak szuper beszélgetés témákat ölel fel, amikkel szorosabbra fűzhetitek kapcsolatotokat, és élvezhetitek egymás társaságát. Használjátok a közös vacsorák, családi ünneplések, összejövetelek alkalmával vagy akár csak a mindennapokban, hogy a napi történéseken kívül másról is tudjatok beszélgetni.

Az íróról
BAGDI BELLA
Pszichológus, mindfulness tanár (MBSR, MBCT), tudatos önegyüttérzés tanár (MSC), a Boldogságóra Program alapítója és vezető fejlesztője. 2014/2015-ös tanévben indította el a Boldogságóra Programot, amelyhez eddig több mint 1500 intézmény csatlakozott, aminek köszönhetően ma már több mint 100.000 gyermek és fiatal vehet részt Boldogságóra foglalkozásokon, amit a tanulók sokszor csak „érzelemórának” hívnak. Bella küldetése, hogy tudományosan megalapozott módszerekkel támogassa az emberek lelki egészségét, és ezáltal egy boldogabb, egészségesebb és együttérzőbb társadalom kialakulásához járuljon hozzá. Legismertebb kiadványai a Boldogságóra könyvsorozatok és a Pozitivity fejlesztő játékok.
Díjak:
- Boldogságóra OTP Fáy Oktatási Innovációs díj – alsós tagozat kategóriában, 2024.
- HundrED’s Global Collection of the most impactful and scalable innovations for 2025.
A HundrED tudomány-alapú oktatási programokat felkaroló szervezete a Boldogságóra Programot beválasztotta a világ 100 leghatásosabb iskolai innovációs programjai közé, és szerepel a HundrED Global Collection 2025-ös kiadványában.
Torda Ágnes Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond utcai Telephely –
Pillanatkapitány meséi első perctől kezdve a szívemhez nőttek. Mára minden mesét elmeséltem ovisaimnak. Mivel mindenképpen szerettem volna megismerni a történeteket, formabontóan elalvás előtt meséltem. Mivel ilyenkor mindig mesélünk, számomra ez azért volt ideális időpont, mert ekkorra mindenki lenyugodott, maximális figyelemmel kísérték a történeteket. Sőt a történetek alatti és utáni kérdésekre is szívesen és nagyon lelkesen válaszoltak. Természetesen itt nem állunk meg. Ezt a programot a következő tanévtől kezdve sokkal elmélyültebben szeretném végig vinni a csoportommal. Számomra ezek a történetek, a hozzájuk kapcsolódó játékos feladatok tökéletesen vannak hozzáigazítva az óvodás korosztályhoz. Minden mese nagyon érdekes, sokat lehet belőlük tanulni. Az is nagyon jó, hogy sok gyakorlat van javasolva a téma feldolgozásához, így van miből válogatni. Nekem idáig ez a könyv a legek könyve. Csak ajánlani tudom mindenkinek.
Torda Ágnes
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond utcai Telephely
Erika, pedagógus –
Fantasztikus könyv, a történet magával ragadó, nyelvezete érthető és követhető mind a kisebbek, mind a nagyobbak számára. Nagyon tetszik, hogy a pszichológiai háttér is helyt kapott benne, a foglalkozások menete világos és követhető a nem pedagógusok számára is. A feladatok, gyakorlatok sokszínűek, hasznosak és nagy segítséget nyújtanak a gyerekeknek és a felnőtteknek is. Négy és fél éves kisfiammal olvassuk, dolgozzuk fel az ő szintjén, imádja a sztorit, a szereplőket és a meditáciòkkal is ismerkedik, esténként az elalvásnál az Elemlámpás gyakorlatot gyakran kéri, segít neki ellazulni és gyorsan álomba merülni. Gyakran hívjuk Pillanatkapitányt egy-egy nehezebb helyzet után, hogy adjon tanácsot, hogyan lehetne az érzelmeit jobban kezelni. Kisfiam számára egy képzeletbeli baráttá vált.
Mind szülőknek, mind pedagógusoknak ajánlom. Már kisebbeknek is jól érthető a történet, de a nagyobbakat is leköti. A szülőknek hatalmas segítséget nyújt a gyerekek érzelmi fejlesztéséhez. Pedagógusként alig várom, hogy az iskolában elkezdjük a programot. Nagyon jó kiegészítője lesz a Boldogságòráknak.
Erika, pedagógus
Gonda Irén, pedagógus –
Hatalmas utat tettünk meg a tíz hét során a gyerekekkel. Megértették a szereplők küldetését, a számukra hasznos tanulságokat. Elég egy szó vagy egy mondat a történetből és rögtön tudják, hogy mi a teendőjük.
Számomra ez óriási siker! Boldog vagyok, és jó érzésekkel tölt el, hogy át tudtam adni a könyv tartalmát az alkotó által megálmodott programot. Nagyon fontos és nagyon kell a gyerekeknek, hogy iskolai keretek között is foglalkozzunk az érzelmi intelligencia fejlesztésével és a figyelemkontroll tanításával!
Gonda Irén, pedagógus
Berki-Kiss Erika –
Mi tegnap kaptuk meg a könyvet 3 kártyacsomaggal. Tegnap neki is kezdtem a bevezetőnek, hogy hogyan is használjuk a könyvet és a kártyákat. Ma a 6 és a két 9 évesemmel kipróbáltuk az egyik kártyát. Nevettek és élvezték a játékot, én pedig máris kaptam egy-két plusz infót a rejtett érzelmeikről. Ők és én is kíváncsian várjuk a folytatást holnap. Beépitjük a mindennapjainkba.
Berki-Kiss Erika
Széll Henriett Óvodapedagógus, Fejlesztő pedagógus, Boldogságóra pedagógus –
A képei kedvesek, szemléletesek, kifejezőek, a gyermekek életkorához igazodnak és még a felnőttet is megérintik a különböző manó arcok. Ez a játék kiváló lehetőség arra, hogy kérdések által, cselekedtetéssel, játékos keretek között ismerje meg a gyermek saját magát, társait, ezáltal fejlesztve társas kapcsolatait.
A kisebbeknél az alapérzelmekkel már jól lehet játszani, felismerik, megmutatják kártyaképekről, hogy mi történt a manóval, borús, vagy derűs a hangulata. A képek hamar felkeltették érdeklődésüket, a manó valósághű arcait kíváncsian méregették, utánozták.
A nagyobbaknál teljesen kibontakozott a játék, mind az érzelem, mind pedig a cselekvő kártyák körében. Megnevezik, kiválasztják, beszélnek a képekről, a játékszabályokat pedig nagyon jól tudják követni. Játék közben a csillogó szemek és a mosolygós arcok arról tanúskodtak, hogy felszabadultan, önfeledten tudtak a Szívmanóval játszani és bátrabban kifejezték érzelmeiket a gyermekek.
A Szívmanó kártyajátékot pedagógusként és szülőként is bátran ajánlom már az óvodáskor elején, azaz 3-4 éves kortól, segítségével könnyebben bevezethetjük a gyermeket az érzelmek birodalmában azért, hogy óvodáskor végére magabiztos, érzelmeit kimutatni, kifejezni és szabályozni tudó iskolaérett gyermekké váljanak. Amennyiben szülőként használjuk a kártyát, úgy egy meghitt, minőségi időt tudunk eltölteni a családdal, miközben a kisgyermeket rászoktatjuk arra, hogy merjen beszélni az érzelmeiről és megtanulja, hogyan reagáljon azokra, hiszen anya, apa, a testvér is így teszi.
Kiváltképpen javaslom a kártyajátékot óvodai használatra pedagógusoknak, mely jól beépíthető a nevelői munkánkba, fejlesztő hatása kimagasló az érzelmi nevelés során. Változatos játékai alkalmasak a differenciálásra, alkalmazkodnak a gyermekcsoport életkori és egyéni sajátosságaihoz, elősegítik az érzelmek minél korábbi szavakba öntését. A kártyajáték hatékonyan fejleszti az óvodáskorú gyermek szociális készségeit, érzelmi intelligenciáját, miközben jól érzi magát. Nemcsak a gyermeknek szórakozás, a felnőttet is képes magával repíteni és tanítani az érzelmek szabad, játékos kifejezésére.
Széll Henriett
Óvodapedagógus, Fejlesztő pedagógus, Boldogságóra pedagógus
Berencsi-Eke Csilla Maglódi Vermesy Péter Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola –
Ez a játék segít megismerni az érzéseket. A gyerek még nagyon nehezen azonosítják az érzelmeiket, de Szívmanó bájos arca közelebb hozza hozzájuk. Többen a játék során saját magukra ismertek, és még a csöndesebb tanulók is képesek voltak kapcsolódni a saját érzéseikhez.
„Egyszerűen csak jó vele játszani.” (Máté)
„Ez volt a legjobb óra!” (Médi)
Berencsi-Eke Csilla
Maglódi Vermesy Péter Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Diósy Tamás –
Szuper kiadvány, ajánlom másnak is!
Diósy Tamás
Meklerné Balogh Erika tanító, Fazekas József Általános Iskola Sümegcsehi –
Nagy izgalommal kezdtük meg kalandozásunkat a tudatos jelenlét világába Pillanatkapitánnyal. Pedagógusként hatalmas szükségét éreztem egy segítő társnak, akihez bizalommal fordulhatnak az osztályomba járó gyerekek a mindennapjaik során.
Pillanatkapitányban egy olyan társat kaptak a gyerekek, aki együtt kalandozik velük ezen az úton, segítve és támogatva őket.
Szívből ajánlom a könyvet minden kollégámnak, akik segítséget szeretnének nyújtani a rá bízott gyermekeknek ezen a nehéz, de pozitív gondolkodással inkább kalandos úton.
Meklerné Balogh Erika
tanító, Fazekas József Általános Iskola Sümegcsehi