A kamaszkor egy sok stresszel és akadállyal teli érzelmi hullámvasút a gyermekek számára: Hogyan segítsünk nekik érzelmileg erősebben és magabiztosabban átjutni rajta?
Boldogságóra Kézikönyv 14-20 éves korig szülőknek, pedagógusoknak és diákoknak – Fókuszban az identitásépítés és boldogságstratégiák!
A kamaszkor nagyon érzékeny átmeneti időszak a gyermekkor és a fiatal felnőttkor között, amelynek során a gyermekek nem csak számos testi és lelki változáson mennek át, hanem egyre nagyobb nyomás és felelősség is nehezedik rájuk: pályát kell választaniuk, felvételizniük kell, egyre több a számonkérés, egyre több a stressz, miközben a társaik közé is szeretnének beilleszkedni, megtalálni a helyüket a világban.
Ebben a különösen érzékeny időszakban nagy szükségük van a támogatásra.
A Boldogságóra kézikönyv gyakorlatias eszköztárat ad a kezedbe, hogy segíthesd a gyermekedet vagy a tanítványaidat a kamaszkor kihívásaival való megküzdésben. Könnyen alkalmazható gyakorlatokkal, játékos feladatokkal és elgondolkodtató kérdésekkel fejlesztheted a fiatalok önismeretét, stresszkezelési képességét és pozitív gondolkodását.
Hogyan támogassuk a fiatalokat a kamaszkor küzdelmeiben?
Azok a fiatalok, akik boldogabbak egyben kiegyensúlyozottabbak is, könnyebben elérik a céljaikat, magasabb az élettel való elégedettségük és a mindennapokban többször élnek át pozitív érzelmeket.
A magasabb önértékeléssel rendelkező tizenévesek hatékonyabban meg tudnak küzdeni a stresszel és mint a mentális, mind a fizikai egészségük állapota pozitívabban alakul.
A könyvből tudományosan bizonyított boldogságstratégiákat és gyakorlatokat próbálhattok ki, amelyek nem csak a boldogságszint növelésében és a stresszcsökkentésben, hanem a társas kapcsolatokban, és az önismeret és az önbizalom fejlesztésében is segítenek.
Mit találsz a Kézikönyvben?
- 240 oldalnyi hasznos tartalmat
- 220 személyiség- fejlesztő gyakorlatot
- 10 boldogságfokozó technikát
- elméleti hátteret minden témakörhöz
- tippeket, ötleteket a boldogságóra foglalkozásokhoz
- családi körben használható gyakorlatokat
- identitásépítés és önismeret gyakorlatokat
- forgatókönyvet a foglalkozások megtartásához
Mit nyernek a kamaszok, ha boldogságfokozó technikákat tanulnak?
A kamaszok az identitáskeresés időszakában intenzív érzelmi és fizikai változásokon mennek keresztül és sok esetben romlik a mentális egészségük, valamint az általános jóllétük is. A boldogságfokozó technikák révén:
- Megtanulják pozitív érzelmi állapotba hozni magukat
- Érzelemszabályozási technikákat sajátítanak el,
- Javul a problémamegoldó képességük,
- Megnulják jobban kezelni a konfliktusokat,
- Támogató kapcsolatokat építenek,
- Pozitív jövőképet alakítanak ki,
- Fejlődik az önismeretük.
Boldogság felnőttkorban is
A kamaszkorban elsajátított boldogságfokozó stratégiák megalapozzák a felnőttkori boldogságot és érzelmi jólétet. Ha a fiatalok megtanulják, hogyan kezeljék érzelmeiket és hogyan teremtsenek boldogságot az életükben, később könnyebben boldogulnak a munkahelyi, párkapcsolati és családi kihívásokkal is.
Kamaszkor: az identitásépítés időszaka
A kamaszkor egyik legfőbb kérdése: Ki vagyok én? A tizenévesek keresik önmagukat és helyüket a világban. Nagy szavakkal élve: keresik az életük értelmét, az életfeladatukat. De közben azt is, milyenek a társaikhoz képest, hogyan alakul majd a jövőjük, szerethetőek-e egyáltalán. Csupa fontos önismereti kérdés, amelyhez elsőként az eddigi életük, hátterük, múltjuk megismerése és értelmezése nyújthat támpontot. A kamaszok gyakran gondolnak a gyermekkorukra, kérdéseket tesznek fel a családjukról, óvodai és iskolai éveikről. Ez az önreflexió segít nekik elhelyezni magukat a világban, megismerni gyökereiket, újraértelmezni szüleikkel való kapcsolatukat és a családjuk helyét a világban. Éppen ezért ebben a korban különösen fontosak azok a gyakorlatok, amelyekben elmélyülhetnek ezekben a kérdésekben. Ezek a Bagdy Emőke által írt identitásépítő gyakorlatok a Boldogságóra kézikönyvben is helyet kaptak.
Hogyan tanítsuk boldogságra a kamaszokat?
A Boldogságóra programban több, mint 10 éve tanítjuk a gyermekeket boldogságfokozó szokásokra, azonban sajnos a program még nem mindenhol érhető el. Ha azonban megveszed a kézikönyvet akkor máris elkezdhetitek a tanulást!
Szülőként a gyermekeddel együtt olvashatsz és végezheted el a gyakorlatokat, de akár a család többi tagját is bevonhatjátok.
Fiataloknak: önállóan is olvashatod a könyvet és gyakorolhatsz vagy akár a barátaidnak, testvérednek is megmutathatod.
Pedagógusként vagy fiatalokkal foglalkozó szakemberként pedig akár az iskolában akár csoportos foglalkozásokon, táborban is használhatod a kézikönyvben található módszereket.
Neked ajánljuk a Boldogságóra kézikönyvet, ha
- pedagógusként szeretnéd bevezetni a Boldogságórákat az iskolában,
- az értelmi nevelésen túl, a gyerekek lelki nevelését is fontosnak tartod,
- szeretnél hasznos, a mindennapokban is hasznosítható készségeket adni a gyerekeknek,
- összetartó, szoros iskolai csoportot szeretnél kialakítani,
- szeretnéd, hogy az iskolások könnyebben, magabiztosabban oldják meg a mindennapi kihívásokat,
- hiszel abban, hogy minden egyes gyereknek jár a boldogság,
- szeretnéd hatékonyabban kezelni a problémás gyerekeket és szeretnéd, ha kevesebb konfliktus lenne az osztályban,
- a boldogság tanítása mellett szeretnél te is egyre boldogabb lenni,
- szülőként szeretnéd, hogy a gyermeked személyiségfejlesztő és boldogságszintnövelő technikákat tanuljon.
Ismerd meg a könyv szerzőit!
BAGDI BELLA
Pszichológus, mindfulness tanár (MBSR, MBCT), tudatos önegyüttérzés tanár (MSC), a Boldogságóra Program alapítója és vezető fejlesztője, jelenleg PhD hallgató az ELTE Pszichológiai Doktori Iskolájában. 2014/2015-ös tanévben indította el a Boldogságóra Programot, amelyhez eddig több mint 1500 intézmény csatlakozott, aminek köszönhetően ma már több mint 100.000 gyermek és fiatal vehet részt Boldogságóra foglalkozásokon, amit a tanulók sokszor csak „érzelemórának” hívnak. Bella küldetése, hogy tudomány-alapú módszerekkel támogassa az emberek lelki egészségének fejlesztését, és ezáltal hozzájáruljon a magyar lakosság mentális egészségének javításához. Legismertebb kiadványai a Boldogságóra könyvsorozatok és a Pozitivity fejlesztő játékok. Díjak: OTP Fáy Oktatási Innovációs díj, 2024.
PROF. DR. BAGDY EMŐKE
Klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, szupervízor, a pszichológiatudomány kandidátusa, 2010-től professor emerita, a Boldogságóra Program fővédnöke és a könyvsorozat társírója. 2017 szeptemberétől a boldogságórák kibővültek Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs és meditációs programmal, ami speciálisan az adott korosztály fejlettségi szintjén lettek kidolgozva.
Bagdy Emőke életének minden pillanatát a körülötte lévő világ jobbá tételének szentelte. Büszkék vagyunk rá, hogy a Boldogságórák fejlesztői csapatában egy igazi példaképtől tanulhatunk.
DR. SZARKA EMESE
Bölcsészként és pedagógusként végzett az ELTE BTK-n, majd Neveléstudományból doktorált az ELTE PPK-n. Főbb végzettségei: Coach, certified hypnotherapist, kapcsolatfejlesztő videotréner (VIG). 16 éve tanít felsőoktatásban a csecsemőgondozó szakiránytól, a pedagógusképzésen át a vezetőképzésig (ELTE PPK, AVKF, KRE, 2019-től az LFZE tanárképzésén docens) didaktikai, kommunikációs, konfliktuskezelési, alkalmazott vezetéselméleti és mentálhigiénés kurzusokat tartva. 2013-tól soft skill belső és külső trénerként dolgozik vállalatoknak és nevelési-oktatási intézményeknek. 2019-2022 között a Boldogságóra program szakmai koordinátora és trénere. Társfejlesztőként részt vett a Boldogságóra Erősség program kidolgozásában, és a mai napig szakmai munkatársként támogatja a program fejlődését. Videotrénerként 2013-tól dolgozik családokkal és pedagógusokkal, 2020-tól vezeti a Magyar Videotréning Egyesületet, ahol jelenleg junior-szupervizor.
Horváth Gáborné Mák Erzsi tanítónő, Kerékteleki –
A mi iskolánkban most már minden csoportban működik Boldogságóra, nagyon szeretik a gyerekek csinálni és nagyon nagy pozitív hatása van az életükre, az osztály közösség életére is, ezért lenne jó, ha minden iskolában lenne, mert nagyon jó közösség megtartó, illetve összetartó ereje van.
Nagyon jó lenne, ha a szülők is megvásárolnák a munkafüzetet mindenképpen, de akár a kézikönyvet is, mert így tudnák otthon folytatni a gyerekekkel, amit az iskolában elkezdtünk. Nagyon – nagyon hatásos lenne a szülőknél a család összetartására is akár, illetve megtudnák, azt is tapasztalni, hogy mennyivel könnyebb a családban is boldogulni, illetve problémákat megoldani ugyanúgy, mint ahogy az iskolában is a boldogságprogram hatására.
Horváth Gáborné Mák Erzsi tanítónő, Kerékteleki
Nagy Péter tanuló –
„Az tetszik a boldogságórákban, hogy megmondhatom a rossz érzéseimet. Azért jó, mert az osztályban nem lesz annyi veszekedés, bántás, és én is fejlődök.”
Nagy Péter tanuló
Tabajdi Éva iskolapszichológus, Debrecen –
Három éve tartok boldogságórákat, így az idő távlatában tapasztalom annak hatékony és jótékony hatását. Azok a gyerekek, akik részt vesznek ezeken az órákon sokkal magabiztosabbak lettek, kevesebb a konfliktus az osztályokban, jobb a megküzdési stratégiájuk és hatékonyabban tudják, az átmeneteket is átlépni az alsó és a felső tagozatból, illetve a felső tagozatból a középiskolások felé.
Azt tapasztalom, hogy nagyon nyitottak a gyerekek, derűsen fogadják az órákat, jól érzik magukat. Ehhez egy nagyon jó a könyv csomag, amely biztosítja azt, hogy széles körű eszköztárral felvértezve tartsuk az órákat, amely nagyon színvonalas, kreatív, nagyon sokszínű feladatot tartalmaz, melyekben Bagdy Emőke professzor asszony relaxációs technikái is megtalálhatóak.
Tabajdi Éva iskolapszichológus, Debrecen
Szabó Sára tanuló –
„Azt szeretem a boldogságórákban, hogy olyan sok mindent megtanulhatok a szeretetről. Szeretem, hogy megnyílunk mindannyian egymás felé, utána sokkal könnyebb minden, reményt ad nehézségen és minden szomorúságom után is. Olykor minden nehéz és alig várom, hogy boldogságórán megkönnyebbüljek.”
Szabó Sára tanuló