Szeretetnyelvek – Az érzelmi kapcsolódás alapjai gyermekkorban
A gyermekek érzelmi fejlődése éppoly fontos, mint a kognitív vagy mozgásos fejlődés. A biztonságérzet, az önbizalom, a társas kapcsolatokban való eligazodás mind azon múlnak, hogy mennyire tudják a gyermekek megélni és kifejezni érzelmeiket, illetve mennyire érzik magukat szeretve és elfogadva.
A szeretet nemcsak érzés, hanem kommunikációs forma is – amelyet tanulni és tanítani lehet.
A gyermekek sokszor más módon értik és érzik a szeretetet, mint ahogy azt a felnőttek közvetíteni próbálják. Ha nem az „ő nyelvükön” szólunk hozzájuk, előfordulhat, hogy nem érzik át a szeretetet, amit egyébként kapnak. Ezért fontos felismernünk, melyik szeretetnyelv szól leginkább az adott gyermekhez.
Mit érdemes tudni a szeretetnyelvekről?
A szeretetnyelvek elméletét Dr. Gary Chapman keresztény író, család- és párterapeuta a The 5 Love Languages (Az 5 szeretetnyelv) című könyvében írta le először. Alapgondolata, hogy mindannyian különböző módokon érezzük és fejezzük is ki a szeretetet.
Arra jutott, hogy a szeretetet ugyanúgy tanuljuk, mint az anyanyelvünket, és a szeretetközlés alapvetően ötféle kommunikációs csatornán keresztül történik:
- A depresszió, a szorongás és a viselkedési zavarok a serdülők körében a betegségek vezető okai közé tartoznak.
- A gyerekek és a fiatalok mentális egészségi állapota a felnőttkorra is kihat, ami befolyásolja a teljes életvezetésüket.
- Az érzelmi és viselkedési zavarok nagymértékben a gyenge érzelemszabályozási készséghez vezethető vissza.
A Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték célja, hogy segítsen játékos formában, mesés illusztrációkkal bevezetni a gyerekeket az öt szeretetnyelv világába, miközben az érzelmi kommunikációjuk is fejlődik.
Miért fontos az érzelmi kommunikáció fejlesztése a szeretetnyelvek segítségével?
4 tudományos érv a Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték mellett:
1. A biztonságos kötődés alapja
John Bowlby kötődéselmélete szerint a gyermekek érzelmi biztonságát az határozza meg, hogy az, aki neveli, gondozza őket, érzékenyen reagál-e az érzelmi szükségleteikre.
A szeretetnyelvek ismerete elősegíti, hogy a szülő, pedagógus megfelelően értelmezze, mire van szüksége érzelmileg a gyermeknek. A ki nem elégített érzelmi szükségletek gyakran jelennek meg düh, szorongás vagy visszahúzódás formájában. Ha a gyermek rendszeresen megéli, hogy érzelmileg értik és elfogadják, akkor kisebb az esélye a későbbi viselkedéses zavarok megjelenésének.
2. Megalapozza az érzelmi intelligencia (EQ) fejlődését
Daniel Goleman és más kutatók szerint az érzelmi intelligencia alapvetően befolyásolja a gyermek iskolai és társas sikerességét. A CASEL 2011-es metaanalízise szerint azok a gyerekek, akik részt vettek szociális-érzelmi tanulási programokban, átlagosan 11 százalékponttal jobban teljesítettek az iskolában. A szeretetnyelvek tudatos kifejezései során a gyermek nemcsak magát, hanem másokat is jobban megért – és ez a képesség egész életén át elkíséri.
3. Pozitív szülő-gyermek kapcsolatot épít, ami előre jelzi a jobb pszichés jóllétet
Több longitudinális kutatás (pl. Harvard Study of Adult Development) is kimutatta, hogy a gyerekkorban megtapasztalt érzelmi támogatás és biztonságos kapcsolódás hosszú távon előre jelzi a lelki egészséget, a jobb önértékelést és a kapcsolati stabilitást.
A szeretetnyelvek eszközt adnak a kezünkbe ahhoz, hogy a kapcsolatunk a gyermekeinkkel tartalmasabbá és személyre szabottabbá váljon. Hozzájárul a kommunikáció javulásához, és növeli a kapcsolati elégedettséget.
4. A szeretetnyelvek strukturált eszközt adnak az érzelmi neveléshez
A pszichológiai kutatások szerint a strukturált, tudatos érzelemfókuszú nevelés hatékonyabban fejleszti a gyermek szociális és érzelmi készségeit.
A szeretetnyelvek egy gyakorlatorientált, életközeli eszközt kínálnak erre, amivel a gyerek nemcsak megtapasztalja, de gyakorolja is az érzelmek kifejezését és befogadását.
Hogyan hasznosítható a Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték a gyermeknevelésben, az óvodában és iskolában?
Otthon – segíti a szülő-gyermek közötti kapcsolat elmélyítését, csökkenti a konfliktusokat.
Óvodai és iskolai környezetben – támogatja a biztonságos, elfogadó légkör kialakítását, és a pedagógus könnyebben megérti, mire van szüksége egy-egy gyermeknek.
Fejlesztő foglalkozásokon, pszichológusok számára – eszközt ad a szakemberek kezébe a személyiségfejlesztéshez és az érzelmi neveléshez.
Kinek való ez a játék?
Elsősorban 3-12 éves gyerekeknek, de nem csak nekik lehet hasznos, hanem:
- Szülőknek, akik szeretnék jobban megérteni a gyermekük belső világát.
- Pedagógusoknak, óvodai vagy iskolai csoportban érzelmi neveléshez és a közösség erősítéséhez.
- Fejlesztő szakembereknek, pszichológusoknak, akik játékosan szeretnék segíteni a gyerekeket.
- Családoknak, ahol fontos, hogy a szeretet kifejezése és elfogadása ne csak szóban legyen jelen, hanem közösen megélt élményként is.
Legyen szó családi együttlétről, óvodai vagy iskolai foglalkozásról, a Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték valódi találkozásokra ad lehetőséget: játékos, önfeledt pillanatokra, amelyek nemcsak örömet hoznak, hanem életre szóló élménnyel és tudással is gazdagítanak bennünket. Mind a gyermekeinkre, mind a tágabb családi vagy baráti kapcsolatainkra jótékonyan hathat a szeretetnyelvek megértése és játékos kommunikációja.
Miben segít?
- A gyermek könnyebben meg tudja fogalmazni, mi esik jól neki.
- Megtanul másokra is figyelni, felismerni a társai szeretetmegnyilvánulásait.
- Könnyebbé válik a családon belüli kommunikáció, különösen testvérek, szülők, nagyszülők között.
- Erősíti az érzelmi biztonságot és a szeretetteli kötődést.
- Mindezt úgy, hogy közben a gyerek játszik és jól érzi magát.
Szívmanó – Érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajáték
A magas érzelmi intelligenciájú gyerekek hatékonyabbak a konfliktusok kezelésében, mentálisan egészségesebbek, boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, ezen kívül jobban teljesítenek az iskolában és az élet más területein is. A Szívmanó érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajáték kiváló eszköz arra, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan fejezzék ki és hogyan kezeljék érzelmeiket, miközben mások érzéseit is tiszteletben tartják. A kártyajáték használata segít a gyerekeknek, hogy megnyugodjanak nehéz érzelmi helyzetekben, mint például szomorúság vagy düh esetén, és játékos módon tanulhatnak meg egészséges megküzdési stratégiákat. Ezáltal jobban boldogulnak kihívásokkal teli körülmények között, fejlődnek társas kapcsolataik, és mélyebb barátságokat alakíthatnak ki. Fedezzétek fel együtt a Szívmanó kártyajáték segítségével az érzelemszabályozás varázslatos világát!
Szabó Márti, tanító néni –
A kártya egyszerűen gyönyörű!!! Maga a szeretetnyelvek témája játékos formában a legnagyobb mértékben hiánypótló, hiszen sem a gyerekek, sem a szüleik nem találkoztak ezzel korábban! Elszorul a szívem, ha belegondolok, hogy hány házasság, baráti kötelék, szülő-gyermek kapcsolatot lehetett volna megmenteni, ha ismerjük egymás szeretetnyelvét, és megtanuljuk „jól” szeretni egymást. A legnagyobb mértékben ajánlanám családok, baráti kapcsolatok, iskolai, óvodai csoportok részére.
Szabó Márti, tanító néni
Schüssler Mónika, tanító néni –
Nagyon élveztük a kártyával töltött vidám pillanatokat, a játékot. Sok kellemes, vidám percet köszönhetünk a kártyajátéknak! Fantasztikus ez a játék!
Sokan itt, a játék során tudták meg magukról, hogy mi teszi őket egy nehéz helyzetben újra boldoggá, és a csapat is rácsodálkozott egy-egy gyermek szeretetnyelvére, és igyekeztek a gyerekek megjegyezni, hogy legközelebb melyik lehetőséget fogják alkalmazni.
Schüssler Mónika, tanító néni
Dr. Fűz Nóra, két gyermek édesanyja –
Nagy örömmel fogadtuk Szívmanó, a nagy kedvenc újabb kártyajátékát, ami ezúttal is szemet-lelket gyönyörködtető. Az óvodás gyermekemmel inkább a mesés történetek alapján ismerkedtünk a szeretetnyelvekkel, és megbeszéltük, milyen sokféle módon jelezhetjük a szeretetünket mások felé, illetve kérhetünk egy kis figyelmet magunknak. A küldetéses játékban pedig lelkesen vett részt nem csak a nagylányom, de még a férjem is! Igazán hasznos kis családépítő játék ez, saját élményekkel, humorral és sok sok szeretettel.
Dr. Fűz Nóra, két gyermek édesanyja
Tóth Andrea –
„Anya, tudod, hogy utálok kártyázni!” – hangzott az első reakció.
Majd szépen fokozatosan elmerültünk ebben a fantasztikus, beszélgetésindító játékban.
Mindig tudtam, hogy rendkívüli kommunikációs képességekkel rendelkezik a kislányom. Csodálatosan megfogalmazott minden érzést, ahogy haladtunk. Akkor volt nehéz kordában tartani az indulatait, mikor a végére értünk és ideje volt fürdeni menni
Édes a grafikája, kiváló az ötlet és szuper, hogy kör formájúak a kártyák.
Tóth Andrea
Fenyves Angelika Sípos Utcai Óvoda, Debrecen –
A Szívmanó kártyajátékot a gyermekek nagy érdeklődéssel fogadták. A grafika, a kis képek a gyermekeknek is nagyon tetszettek. A közös játék során jól motiváltak voltak: csoportosítottuk a pozitív- és negatív érzelmeket, próbáltuk azokat kifejezni mimikával, testtartással. A beszélgetések alkalmával a gyermekek szívesen beszéltek saját érzéseikről, meglepő módon főként a negatív érzésekről.
Újból megerősítést kaptunk arra, mennyire időszerű az érzelmi intelligencia fejlesztése.
A Szívmanó kártyajátékot szívből ajánlom a pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt, mivel nagyszerű lehetőséget kínál a gyermeki személyiségfejlesztéséhez – ezen belül az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez. Maximálisan segíti az érzelmek azonosítását, differenciálását, kifejezését játékos keretek között – észrevétlenül.
Fenyves Angelika
Sípos Utcai Óvoda, Debrecen
Berencsi-Eke Csilla Maglódi Vermesy Péter Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola –
Ez a játék segít megismerni az érzéseket. A gyerek még nagyon nehezen azonosítják az érzelmeiket, de Szívmanó bájos arca közelebb hozza hozzájuk. Többen a játék során saját magukra ismertek, és még a csöndesebb tanulók is képesek voltak kapcsolódni a saját érzéseikhez.
„Egyszerűen csak jó vele játszani.” (Máté)
„Ez volt a legjobb óra!” (Médi)
Berencsi-Eke Csilla
Maglódi Vermesy Péter Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Torda Ágnes Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond utcai Telephely –
A mi korosztályunknak a kreatív kártyák a legmegfelelőbbek. Kedvencünk lett a fütyülős légzés. Olyankor, amikor azt látom a gyermekeinken, hogy nagyon nyüzsögnek, a nap folyamán ezt a légzést szoktam bevetni. Megnyugszanak tőle és újra tudnak figyelni. Természetesen a többi kreatív kártyát is megnéztük, és azokat is gyakoroltuk.
Torda Ágnes
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond utcai Telephely
Némethné Simon Sarolta Szivárvány Óvoda, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény –
A Szívmanó nyugilégzés kártyát a jelenlegi osztályomban próbáltam ki. Első osztályos, tanulásban akadályozott, ép értelmű autista, ADHD, értelmileg akadályozott, halmozottan sérült gyerekek közösségében.
A kártya szinte belesimult az életünkbe. Az autista gyermekek hatékony kezelésének alapja a protetikus környezet kialakítása. Hozzáteszem, a többieknek is kiszámíthatóvá, ezáltal biztonságossá teszi az iskolai életet. Minden napunk egy sétával indul az osztályban, melynek egyik helyszíne egy illatos erdő az osztály egyik sarkában, egy falra festett erdő részlet mellett, melynek lakói, növényei mindig az évszaknak megfelelő környezetet kapnak. Különféle figyelem-, mozgásfejlesztő gyakorlatok előtt itt légző gyakorlatokat is végzünk. Amikor elővettem a kártyákat és a gyerekek még csak ismerkedtek vele, tudtam, hogy a kedvencük lesz. Szívesen nézegették Szívmanó kedves, kifejező arcát, a színes lapokat. Ugyan még nem tudnak olvasni, de a kártyalapok „súgnak”, üzeneteik könnyen értelmezhetőek a gyerekeink számára.
Annyira megszerették szívmanót, hogy nem kezdődhet el a nap nélküle. Már több játékot is kitaláltunk a kártyához, pl. mutatom a légzést, keresd meg a hozzá illő kártyát! vagy válaszd ki a kedvenced, mutasd meg a többieknek! Beszélgetések: használtad-e a nap során? Nagyon érdekes válaszokat kapunk, pl. „Igen mikor, a P. behúzott és én vissza akartam adni, forró lett a fejem, hívtam a Mérges szívmanót, kifújtam a lángot. Utána már nem akartam megütni.” vagy egy másik: „A szivárványos a kedvencem, mert olyan színes!”
Némethné Simon Sarolta
Szivárvány Óvoda, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Meklerné Balogh Erika tanító, Fazekas József Általános Iskola Sümegcsehi –
Tanév közben érkező új osztálytársként mutattam be a gyerekeknek Szívmanót. Ezt a kedves kis karaktert azonnal megszerette minden kisgyerek! Bizalommal
fordulnak hozzá számtalan helyzetben: ha félnek valamitől, ha izgulnak egy felmérő előtt, ha dühösek valami miatt, olyan helyzetekben, amikor nehéz nyugodtnak maradni, vagy csak
egy napindító légzőgyakorlat során.
A tudatos légzésnek nagy szerepe van a kisiskolások érzelemszabályozásában, túlpörgött állapotból lecsendesíti gondolataikat, de egészségükre is pozitív hatással bír a mély légzés gyakorlása. Szívmanó teljes értékű tagja lett osztályközösségünknek, mindig elérhető a gyerekek számára.
Meklerné Balogh Erika
tanító, Fazekas József Általános Iskola Sümegcsehi