A kézikönyv tartalma:
- 228 oldalnyi hasznos tartalom a kézikönyvben
- 85 játékos érzelemszabályozás- és figyelemkontroll-gyakorlat
- 9 interaktív mindfulness mese
- 10 hetes foglalkozásterv
- 36 meseillusztráció
- óvodai, iskolai és otthoni körben is használható gyakorlatok
- 10 témakör elméleti háttere
- tippek és ötletek a foglalkozásokhoz
- számos látványos, színes kép és illusztráció
Lapozz bele!
Pillanatkapitány kalandjain keresztül a gyerekek:
- megtanulják az érzelemszabályozás alapjait
- elsajátítják annak technikáját, hogyan irányítsák a figyelmüket;
- megtanulnak különböző önmegnyugtató technikákat, hogy könnyebben kezeljék a stresszt;
- megtanulják, hogyan ne ragadjanak bele a negatív gondolatok csapdájába;
- megtanulják lecsendesíteni a belső kritikus hangjukat;
- megtanulják hogyan legyenek nyitottabbak és elfogadóbbak önmagukkal és másokkal.
A Pillanatkapitány program interaktív meséken, játékos gyakorlatokon és beszélgetéseken keresztül vezeti be a gyerekeket a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét világába.
A program célja, hogy a gyermekek megtanulják hogyan viszonyuljanak az érzésekhez, gondolatokhoz és hogyan hozhatják vissza a figyelmüket oda, amit éppen csinálnak.
Miért fontos a megfelelő érzelemszabályozás és figyelemkontroll elsajátítása gyerekkorban?
Hiszti, dühkitörés, verekedés, impulzív viselkedés: miért viselkedik így egy gyermek?
A gyerekek gyakran lesznek türelmetlenek, feszültek, ok nélkül odacsapnak más gyerekeknek, folyton a másik szavába vágnak, nincs türelmük az óvodai vagy iskolai feladatok elvégzéséhez. Gyakran ezeket a viselkedésmódokat félreértjük és neveletlenségnek gondoljuk, holott az ok a gyermek nem megfelelő érzelemszabályozásában rejlik.
A nem megfelelő érzelemkontroll gyerekkorban többféle problémát okozhat, amelyek a gyermek fejlődésének különböző területein jelentkezhetnek.
- Ha a gyerek nem tudja megfelelően kezelni az érzelmeit az dühkitörésekben, agresszióban nyilvánulhat meg, de az is lehet, hogy túlságosan impulzívan viselkedik(pl. beleszól mások beszédébe, megszegi a szabályokat, túl gyorsan eszik, kapkod).
- Az érzelemszabályozás hiánya a társas kapcsolatokra is negatívan hathat, hiszen a gyermek nehezebben barátkozik, gyakrabban kerül konfliktusba társaival, amikre nem tud megfelelően reagálni és kevésbé érti meg mások érzelmeit.
- Az érzelemszabályozási nehézségekkel küzdő gyerekek hajlamosabbak lehetnek szorongásra vagy stresszre az iskolai feladatok során, ami hátráltathatja a tanulási folyamatot.
A negatív érzelmi reakciók éretlen érzelmi készségekre utalnak, ugyanakkor az érzelmek kezelése kulcsfontosságú a tanulmányi siker, az iskolaérettség és a mentális egészség szempontjából.
A te gyermeked figyelme is könnyen elterelődik?
A gyerekek egyre nagyobb számban küzdenek figyelemzavarral is, ami sok tekintetben a mai modern, mesterséges ingerekben túlságosan gazdag világ eredménye is. Nem csak a digitális ingerek hanem akár egy hétköznapi bevásárlás egy hipermarketben is hatalmas ingermennyiséget jelent egy fejlődésben levő gyermek idegrendszerének, amelyet még nem tud megfelelő módon feldolgozni. Ennek következtében kapkod, feszült, stresszes, frusztrált és nem tud figyelni a feladataira vagy akár olyan egyszerű dolgokra, mint a meseolvasás vagy a játék, amiben szeretne elmélyülni.
Ebben a könyvben Bagdi Bella pszichológus, mindfulness tanár (MBSR, MBCT) és tudatos önegyüttérzés tanár (MSC), egyszerű és hatékony módszereket kínál az óvodás, valamint a kisiskolás korú gyermekek számára érzelmeik szabályozásához és a figyelmük kontrollálásának támogatásához.
A Pillanatkapitány program 10 hetes tematikája:
- Pillanatkapitány útnak indul: Bevezetés a mindfulness alapjaiba, játékos tudatos légzés technikák elsajátítása.
- Pillanatkapitány az Ötök szigetén: Az öt érzék (látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás) felfedezése és tudatos használata a varázscsákóval, ami a tudatos jelenlét szimbóluma a mesékben.
- Pillanatkapitány és Kóborló: A figyelem olyan, mint egy izom, amit edzeni lehet. A figyelem kiskutya természetét Kóborló testesíti meg, amit megtanulhatunk visszahívni, ha elkalandozik.
- Pillanatkapitány kincsesládája: A mindennapi apró örömök felfedezése. A jó dolgok értékelése, és olyan érzések teremtése, mint az öröm, a hála és a szeretet.
- Pillanatkapitány és a Nyugalom szigete: Az önmegnyugtatás képességének fejlesztése stresszes helyzetekben.
- Pillanatkapitány és az Érzelmek vihara: Az alapérzelmek (öröm, szomorúság, düh, félelem, meglepetés, undor) megismerése és az érzelmek kezelésének játékos gyakorlatai.
- Pillanatkapitány és a Gondolatfelhők zátonya: A gondolatok természetének megértése és gyakorlatok, hogyan szabadulhatunk ki a negatív gondolatok fogságából.
- Pillanatkapitány és a belső kritikus hang lecsendesítése: Zsémbes Manó a belső kritikus hang megtestesítője, amit megtanulnak a gyerekek elcsendesíteni és felfedezhetik a belső bátorító hangjukat.
- Pillanatkapitány és a kedvesség cselekedetei: A gyerekek felfedezhetik, hogy a kedvesség, hogyan képes megváltoztatni a dolgokat. A kedvesség megjelenése a figyelemben, a szavakban és a tettekben.
- Mindfulness a mindennapokban: Az eddig tanult játékos mindfulness technikák tudatos használata a mindennapi helyzetekben.

Az íróról
BAGDI BELLA
Pszichológus, mindfulness tanár (MBSR, MBCT), tudatos önegyüttérzés tanár (MSC), a Boldogságóra Program alapítója és vezető fejlesztője. 2014/2015-ös tanévben indította el a Boldogságóra Programot, amelyhez eddig több mint 1500 intézmény csatlakozott, aminek köszönhetően ma már több mint 100.000 gyermek és fiatal vehet részt Boldogságóra foglalkozásokon, amit a tanulók sokszor csak „érzelemórának” hívnak. Bella küldetése, hogy tudományosan megalapozott módszerekkel támogassa az emberek lelki egészségét, és ezáltal egy boldogabb, egészségesebb és együttérzőbb társadalom kialakulásához járuljon hozzá. Legismertebb kiadványai a Boldogságóra könyvsorozatok és a Pozitivity fejlesztő játékok.
Díjak:
- Boldogságóra OTP Fáy Oktatási Innovációs díj – alsós tagozat kategóriában, 2024.
- HundrED’s Global Collection of the most impactful and scalable innovations for 2025.
A HundrED tudomány-alapú oktatási programokat felkaroló szervezete a Boldogságóra Programot beválasztotta a világ 100 leghatásosabb iskolai innovációs programjai közé, és szerepel a HundrED Global Collection 2025-ös kiadványában.
Diána, pedagógus –
Édesanyaként, gyakorló pedagógusként kiemelkedően fontosnak tartom, hogy segítséget, iránymutatást tudjak nyújtani a gyermekeknek a hétköznapi nehézségeik, események feldolgozásában, értelmezésében. A Pillanatkapitány című hiánypótló könyv gyakorlati útmutatásai ebben nyújtanak rendkívüli segítséget. Csodálatos látni és megtapasztalni, amikor a gyerekek egy-egy helyzetben maguk használják a tanult légzéstechnikákat, valamint beszámolnak arról, hogy képesek voltak tudatosítani, hogy Kóborlót, a kiskutyát, mint kalandozó gondolatot visszahívták. A Varázscsákó felvételével képesekké válnak a jelen pillanatra összpontosítani, és már a saját 10 éves Kislányom engem is figyelmeztet, ha úgy adódik, hogy vegyem fel a Varázscsákómat, mert sokkal jobban fogom érezni magam, ha a MOST-ra figyelek. A jövőre vonatkozóan meghatározónak tartom, hogy a tanult elemeket, technikákat beépítsük a mindennapi életünkbe, mindezek a családunk szokásaivá váljanak. A Pillanatkapitánnyal kulcsot kaptam a kezembe, hogy egy olyan különleges világ kapuit nyissam ki a Gyermekek előtt, amely létezéséről talán nem is tudtak. Végtelenül hálás és boldog vagyok! Köszönöm
Azóta már a sajátomon felül, további két példányt is rendeltem ajándékba. Azért ajánlanám, mert a saját bőrömön és a gyermekem megváltozott hozzáállásából tapasztaltam meg, mennyire rendkívül jó gyakorlati és használható eszközöket ad a kezünkbe a könyv.
Erika, pedagógus –
Fantasztikus könyv, a történet magával ragadó, nyelvezete érthető és követhető mind a kisebbek, mind a nagyobbak számára. Nagyon tetszik, hogy a pszichológiai háttér is helyt kapott benne, a foglalkozások menete világos és követhető a nem pedagógusok számára is. A feladatok, gyakorlatok sokszínűek, hasznosak és nagy segítséget nyújtanak a gyerekeknek és a felnőtteknek is. Négy és fél éves kisfiammal olvassuk, dolgozzuk fel az ő szintjén, imádja a sztorit, a szereplőket és a meditáciòkkal is ismerkedik, esténként az elalvásnál az Elemlámpás gyakorlatot gyakran kéri, segít neki ellazulni és gyorsan álomba merülni. Gyakran hívjuk Pillanatkapitányt egy-egy nehezebb helyzet után, hogy adjon tanácsot, hogyan lehetne az érzelmeit jobban kezelni. Kisfiam számára egy képzeletbeli baráttá vált.
Mind szülőknek, mind pedagógusoknak ajánlom. Már kisebbeknek is jól érthető a történet, de a nagyobbakat is leköti. A szülőknek hatalmas segítséget nyújt a gyerekek érzelmi fejlesztéséhez. Pedagógusként alig várom, hogy az iskolában elkezdjük a programot. Nagyon jó kiegészítője lesz a Boldogságòráknak.
Horváth Tímea –
Szuper jó és nagyon hasznos a könyv! Nagyon szeretjük! Csak úgy, mint a Boldogságórás, önbizalomerősítéshez kapcsolódó könyveket és a Szívmanó kártya is nagy kedvenc! Nagyon fontos lenne már óvodás kortól elsajátítani ezeket a technikákat, hogy könnyebben meg tudjanak küzdeni a gyerekek az oktatási rendszerben uralkodó nehézségekkel!
Bozsóné Kotroczó Anett –
3 napja jött meg a könyv, az 5 és fél meg a 3 és fél éves lányom imádják! Én is nagyon szeretem olvasni, annyira részletesek a leírások, hogy a képzeletünk szabadon szárnyalhat. És alaposan meg is tudjuk beszélgetni közben, ki merre jár 😃 Ma a kicsi utazáshoz is hozta magával ☺️
Ildikó –
Nagyon hálás vagyok. Ez a könyv nagyon sokat tud segíteni azoknak a szülőknek akik nem tudják okosan orvosolni a gyermekük vagy unokájuk viselkedését. Ezért köszönöm! Nekem nagy segítségemre volt és lesz még a közeljövőben is. Nagyon sok új, pozitív gondolattal és technikával ismertet meg. Óvodákban, iskolákban nagyon hasznos tudna lenni a gyerekek nevelésében. Szeretném ha minél több óvodás és iskolás megismerné Pillanatkapitányt és a varázscsákó titkát!
Zsuzsanna –
A 10 hetes program nagyon jó elképzelés. Középső csoportban használom a programot. A történeteket a gyerekek számára rövidíteni kell, néha átfogalmazni. Ettől eltekintve szívesen használom munkámban, a gyerekek visszajelzései is pozitívak. Azok is jól tudják használni a könyet, akik a meditáció, a tudatos jelenlét gyakorlásában a kezdeteknél tartanak. Természetesen a legjobb az lenne, ha a foglalkozásokat gyakorlott pedagógusok vezetnék.
Andi, pedagógus –
Magával ragadott és nagyon lelkessé tett. Remek, ahogyan fel van építve, benne sok-sok hasznos dolog a gyerekek számára. Nagyon gazdag, sokféle témát érint és tevékenységet lehet hozzá kapcsolni. Egy másodikos osztálynál kezdtük el heti foglalkozások formájában feldolgozni. Hálás köszönet!
Kitti –
Nagyon szuper könyv, mi a kisfiammal össze-vissza haladva olvassuk, éppen azt amihez kedvünk van. Nagyon szereti az interaktív feladatokat benne es szívesen csinálja. Most 5 éves, úgyhogy sokáig jó lesz meg ez a könyv 🙂
Maximálisan ajánlom minden szülőnek otthoni használatra is 🙂 Még én is sokat tanulok belőle.