Szeretetnyelvek – Az érzelmi kapcsolódás alapjai gyermekkorban
A gyermekek érzelmi fejlődése éppoly fontos, mint a kognitív vagy mozgásos fejlődés. A biztonságérzet, az önbizalom, a társas kapcsolatokban való eligazodás mind azon múlnak, hogy mennyire tudják a gyermekek megélni és kifejezni érzelmeiket, illetve mennyire érzik magukat szeretve és elfogadva.
A szeretet nemcsak érzés, hanem kommunikációs forma is – amelyet tanulni és tanítani lehet.
A gyermekek sokszor más módon értik és érzik a szeretetet, mint ahogy azt a felnőttek közvetíteni próbálják. Ha nem az „ő nyelvükön” szólunk hozzájuk, előfordulhat, hogy nem érzik át a szeretetet, amit egyébként kapnak. Ezért fontos felismernünk, melyik szeretetnyelv szól leginkább az adott gyermekhez.
Mit érdemes tudni a szeretetnyelvekről?
A szeretetnyelvek elméletét Dr. Gary Chapman keresztény író, család- és párterapeuta a The 5 Love Languages (Az 5 szeretetnyelv) című könyvében írta le először. Alapgondolata, hogy mindannyian különböző módokon érezzük és fejezzük is ki a szeretetet.
Arra jutott, hogy a szeretetet ugyanúgy tanuljuk, mint az anyanyelvünket, és a szeretetközlés alapvetően ötféle kommunikációs csatornán keresztül történik:
- A depresszió, a szorongás és a viselkedési zavarok a serdülők körében a betegségek vezető okai közé tartoznak.
- A gyerekek és a fiatalok mentális egészségi állapota a felnőttkorra is kihat, ami befolyásolja a teljes életvezetésüket.
- Az érzelmi és viselkedési zavarok nagymértékben a gyenge érzelemszabályozási készséghez vezethető vissza.
A Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték célja, hogy segítsen játékos formában, mesés illusztrációkkal bevezetni a gyerekeket az öt szeretetnyelv világába, miközben az érzelmi kommunikációjuk is fejlődik.
Miért fontos az érzelmi kommunikáció fejlesztése a szeretetnyelvek segítségével?
4 tudományos érv a Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték mellett:
1. A biztonságos kötődés alapja
John Bowlby kötődéselmélete szerint a gyermekek érzelmi biztonságát az határozza meg, hogy az, aki neveli, gondozza őket, érzékenyen reagál-e az érzelmi szükségleteikre.
A szeretetnyelvek ismerete elősegíti, hogy a szülő, pedagógus megfelelően értelmezze, mire van szüksége érzelmileg a gyermeknek. A ki nem elégített érzelmi szükségletek gyakran jelennek meg düh, szorongás vagy visszahúzódás formájában. Ha a gyermek rendszeresen megéli, hogy érzelmileg értik és elfogadják, akkor kisebb az esélye a későbbi viselkedéses zavarok megjelenésének.
2. Megalapozza az érzelmi intelligencia (EQ) fejlődését
Daniel Goleman és más kutatók szerint az érzelmi intelligencia alapvetően befolyásolja a gyermek iskolai és társas sikerességét. A CASEL 2011-es metaanalízise szerint azok a gyerekek, akik részt vettek szociális-érzelmi tanulási programokban, átlagosan 11 százalékponttal jobban teljesítettek az iskolában. A szeretetnyelvek tudatos kifejezései során a gyermek nemcsak magát, hanem másokat is jobban megért – és ez a képesség egész életén át elkíséri.
3. Pozitív szülő-gyermek kapcsolatot épít, ami előre jelzi a jobb pszichés jóllétet
Több longitudinális kutatás (pl. Harvard Study of Adult Development) is kimutatta, hogy a gyerekkorban megtapasztalt érzelmi támogatás és biztonságos kapcsolódás hosszú távon előre jelzi a lelki egészséget, a jobb önértékelést és a kapcsolati stabilitást.
A szeretetnyelvek eszközt adnak a kezünkbe ahhoz, hogy a kapcsolatunk a gyermekeinkkel tartalmasabbá és személyre szabottabbá váljon. Hozzájárul a kommunikáció javulásához, és növeli a kapcsolati elégedettséget.
4. A szeretetnyelvek strukturált eszközt adnak az érzelmi neveléshez
A pszichológiai kutatások szerint a strukturált, tudatos érzelemfókuszú nevelés hatékonyabban fejleszti a gyermek szociális és érzelmi készségeit.
A szeretetnyelvek egy gyakorlatorientált, életközeli eszközt kínálnak erre, amivel a gyerek nemcsak megtapasztalja, de gyakorolja is az érzelmek kifejezését és befogadását.
Hogyan hasznosítható a Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték a gyermeknevelésben, az óvodában és iskolában?
Otthon – segíti a szülő-gyermek közötti kapcsolat elmélyítését, csökkenti a konfliktusokat.
Óvodai és iskolai környezetben – támogatja a biztonságos, elfogadó légkör kialakítását, és a pedagógus könnyebben megérti, mire van szüksége egy-egy gyermeknek.
Fejlesztő foglalkozásokon, pszichológusok számára – eszközt ad a szakemberek kezébe a személyiségfejlesztéshez és az érzelmi neveléshez.
Kinek való ez a játék?
Elsősorban 3-12 éves gyerekeknek, de nem csak nekik lehet hasznos, hanem:
- Szülőknek, akik szeretnék jobban megérteni a gyermekük belső világát.
- Pedagógusoknak, óvodai vagy iskolai csoportban érzelmi neveléshez és a közösség erősítéséhez.
- Fejlesztő szakembereknek, pszichológusoknak, akik játékosan szeretnék segíteni a gyerekeket.
- Családoknak, ahol fontos, hogy a szeretet kifejezése és elfogadása ne csak szóban legyen jelen, hanem közösen megélt élményként is.
Legyen szó családi együttlétről, óvodai vagy iskolai foglalkozásról, a Szívmanó és a szeretetnyelvek kártyajáték valódi találkozásokra ad lehetőséget: játékos, önfeledt pillanatokra, amelyek nemcsak örömet hoznak, hanem életre szóló élménnyel és tudással is gazdagítanak bennünket. Mind a gyermekeinkre, mind a tágabb családi vagy baráti kapcsolatainkra jótékonyan hathat a szeretetnyelvek megértése és játékos kommunikációja.
Miben segít?
- A gyermek könnyebben meg tudja fogalmazni, mi esik jól neki.
- Megtanul másokra is figyelni, felismerni a társai szeretetmegnyilvánulásait.
- Könnyebbé válik a családon belüli kommunikáció, különösen testvérek, szülők, nagyszülők között.
- Erősíti az érzelmi biztonságot és a szeretetteli kötődést.
- Mindezt úgy, hogy közben a gyerek játszik és jól érzi magát.
Mit is tartalmaz pontosan a kártyacsomag?
- Szeretetnyelvkártyák (40db)
- Küldetéskártyák (10db)
- Meglepetéskártyák (10 db)
- Mesekártyák (5 db)
- „Az 5 szeretetnyelv” segédkártya (1 db)
- „Az én köröm” segédkártyák (4 db)
- Játék- és mesefüzet
A kártyajátékot többféleképpen is használhatjátok: a játék során küldetéseket teljesíthettek és szeretetpontokat gyűjthettek, fejleszthetitek vele a memóriátokat, vagy használhatjátok egyéni és csoportos beszélgetések során beszélgetésindítóként is. Ezekről bővebb leírás a játék- és mesefüzetben található.
A szerzőkről
Akik már a világ 15 leghatásosabb iskolai jóllét programja egyikén is dolgoztak – most a te gyermekedért! Ismerd meg az alkotókat:
BAGDI BELLA
Pszichológus, mindfulness tanár (MBSR, MBCT), tudatos önegyüttérzés tanár (MSC)
Bella a Boldogságóra Integrált Program alapítója és vezető fejlesztője, jelenleg PhD hallgató az ELTE Pszichológiai Doktori Iskolájában.
2014/2015-ös tanévben indította el a Boldogságóra Programot, amelyhez eddig több mint 1500 intézmény csatlakozott, aminek köszönhetően ma már több mint 100.000 gyermek és fiatal vehet részt Boldogságóra foglalkozásokon, amit a tanulók sokszor csak „érzelemórának” hívnak. Bella küldetése, hogy tudományosan megalapozott módszerekkel támogassa az emberek lelki egészségét, és ezáltal egy boldogabb, egészségesebb és együttérzőbb társadalom kialakulásához járuljon hozzá.
Bella legismertebb kiadványai:
- Boldogságóra könyvsorozatok,
- Boldogságóra könyvsorozatok,
- Pozitivity személyiségfejlesztő társasjáték,
- Szívmanó érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajáték és a
- Szívmanó nyugilégzés kártyák.
Díjak:
- Boldogságóra OTP Fáy Oktatási Innovációs díj – alsós tagozat kategóriában, 2024.
- HundrED’s Global Collection of the most impactful and scalable innovations for 2025.
- HundrED’s Spotlight of the most effective Wellbeing in Schools programmes
A HundrED tudomány-alapú oktatási programokat felkaroló szervezete a Boldogságóra Programot beválasztotta a világ 100 leghatásosabb iskolai innovációs programjai közé, és 2025-ben bekerült a világ 15 leghatásosabb iskolai jóllét programjai közé is!
VERES-LUKÁCS LILLA
pedagógus, tréner és fejlesztő
Lilla a Boldogságóra fejlesztői csapatának a tagja. Három csodálatos gyermek édesanyja, az élmény- és játékpedagógia elkötelezett híve és aktív gyakorlója. Tréningjein nagyon sok pedagógus általa ismerhette meg a népszerű Boldogságóra Integrált Programot. A szakmájában és a nevelésben szerzett tapasztalatainak köszönhetően szenvedélye a gyermekek játékos fejlesztése. Küldetése, hogy minél több olyan élményközpontú program, játék és kiadvány születhessen a Boldogságóra innovációs műhelyében, amelyek hozzájárulnak a pedagógusok, a gyermekek és a családok önismeretéhez és mentális jóllétéhez.
Lilla legismertebb társfejlesztő munkái:
- Erősségközpontú Oktatási Program,
- Boldogságóra Önbizalom Program óvodás és kisiskolás korosztály,
- Pozitivity Family, Szupererő és Hála-híd kártyajátékok,
- Kalandok kapuja kreatív problémamegoldó képességet fejlesztő kártyajáték,
- Szívmanó érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajáték.
Reviews
There are no reviews yet.