Miben segít konkrétan a STOP Bántalmazás! játékos, reflektív és közösségfejlesztő módszereket tartalmazó kártyacsomag és a gyakorlatok?
- felismerni, hogy mi számít bántalmazásnak,
- különbséget tenni vita és zaklatás között,
- fejleszteni önismeretet, empátiát és kommunikációt,
- megtanulni biztonságosan közbeavatkozni,
- megoldásközpontú megküzdési stratégiákat elsajátítani,
- és segíteni abban, hogy a gyerekek ne féljenek segítséget kérni.
Az UNICEF globális adatai szerint minden harmadik 13-15 év közötti diák megtapasztalja a bántalmazás valamely formáját.
Nézzünk körül egy átlagos magyar osztályteremben. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból tíz gyermeket érinthet.
És ez nem „csak egy lökdösődés” vagy „ártatlan csúfolódás”. A bántalmazásnak súlyos, mérhető ára van, amit a gyermekeink fizetnek meg:
● Mentális egészség: Azoknál a fiataloknál, akiket kortársaik zaklattak, 2,77-szer nagyobb eséllyel alakulnak ki depressziós tünetek. (Ye & Wong, 2023)
● Szorongás és stressz: Az iskolások közel fele él át tartós szorongást, stresszt vagy depressziós tüneteket – és ennek hátterében gyakran az iskolai légkör és a kezeletlen bántalmazás áll.
● Cyberbullying és krízis: A cyberzaklatásnak kitett középiskolások 38,4%-a számolt be öngyilkossági gondolatokról. (Peprah, 2023)
A legnagyobb tragédia a tehetetlenség érzése. A gyermeké, aki egyedül marad a félelmével. A szülőé, aki nem tudja, hogyan segíthetne. És a pedagógusé, akinek nincs megfelelő eszköze beavatkozni.
De van kiút. A bántalmazás megelőzése tanulható.
Megszakíthatjuk a bullying dinamikáját!
Pontosan ezért hoztuk létre a STOP! Bántalmazás kártyacsomagot.
Ez nem csak egy kártyajáték. Ez egy kutatásokon alapuló eszköz, amely segít elindítani a legfontosabb beszélgetéseket, és megtanítja a gyerekeknek, hogyan építsenek biztonságosabb, elfogadóbb közösséget.
Miben támogatja a STOP bántalmazás! kártyacsomag a gyerekeket és fiatalokat?
- Biztonságos közegben tanulhatják meg a helyes viselkedést.
A játék oldja a feszültséget, segít beszélni olyan nehéz témákról is, mint a bántás, félelem vagy kirekesztés. - Fejlesztik az empátiát és az érzelmi intelligenciát.
A szerepjátékok, szituációs feladatok révén a gyerekek beleélhetik magukat mások helyzetébe, megértik, milyen érzés bántani vagy bántva lenni – ez az egyik legerősebb prevenciós eszköz. - Erősítik az összetartozás érzését.
A közös játék során a gyerekek megtapasztalják, hogy egy csapat tagjai, és felelősek egymásért. Egy elfogadó, jól működő közösségben sokkal ritkábban alakul ki bántalmazás. - Segítik a kommunikációs és konfliktuskezelő készségek fejlődését.
A játékos helyzetgyakorlatok során a gyerekek megtanulják, hogyan reagáljanak nyugodtan, asszertívan vagy éppen hogyan kérjenek segítséget egy bántó helyzetben. - Aktív részvételre ösztönöznek.
A gyerekek nem passzív hallgatói egy tanításnak, hanem saját élményeiken keresztül tapasztalják meg, hogyan lehet másként viselkedni. Ez mélyebb és tartósabb tanulást eredményez. - Csökkentik a félelmet és növelik az önbizalmat.
A játékban mindenki kipróbálhatja magát különböző szerepekben, és biztonságos környezetben élheti meg a bátorságot, kiállást, segítségnyújtást. - Hosszú távon formálják a csoportnormákat.
Az ilyen gyakorlatok segítenek abban, hogy a gyerekek közösen alakítsák ki, mi számít elfogadható viselkedésnek – így a közösség maga válik védő tényezővé.
A játék tehát nem csak játék: egymás jobb megértése, a közösségi együttérzés, a biztonság és az elfogadás tanulható nyelve.
Ezért a bullying elleni leghatékonyabb eszközök egyike az, ha a gyerekek, fiatalok megtapasztalják a közös játékban, mit jelent egymásra figyelni, egymást érteni, együttműködni és támogatni egymást.
A kártyák játékos, beszélgetős gyakorlatokon keresztül nemcsak az empátiát és az önbizalmat fejlesztik, hanem erősítik a közösséget is: a gyerekek együtt gondolkodnak, játszanak és közben jobban megismerik egymást.
A gyakorlatok és a közös élmények során a gyerekek kapcsolata elmélyül, elfogadóbbak lesznek társaikkal és az egymáshoz való viszonyuk is javulni fog.
Kinek való ez a kártyacsomag?
- Pedagógusoknak – akik szeretnének biztonságos, elfogadó osztályközösséget építeni, és nem akarnak többé tehetetlenül állni, ha bántást látnak.
- Iskolapszichológusoknak, fejlesztőpedagógusoknak, segítő szakembereknek – akik hatékony, élményszerű módszert keresnek az iskolai bántalmazás feldolgozásához.
- Szülőknek – akik szeretnének beszélgetni a gyerekükkel arról, mi a bántás, hogyan védheti meg magát, és mit tehet, ha mást bántanak.
- Gyerekeknek és fiataloknak – hogy megtanulják: hogyan legyenek elfogadóbbak, empatikusabbak és hogyan kezeljék a konfliktusaikat és küzdjenek meg a nehéz kortárs helyzetekkel.
A gyakorlatok 8-18 éves korig használhatóak, a felhasználási útmutatóban az egyes korosztályoknak külön-külön életkorra szabva javaslunk gyakorlatokat, így a feladatokat az alsós, a felsős és a középiskolás korosztály problémáira szabva lehet elvégezni.















Reviews
There are no reviews yet.